tUnE-yArDs @ Botanique: dansbare clash van stem en percussie


tUnE-yArDs, Botanique Brussel, 22/02/2012
Recensie verscheen op 23 februari op Cutting Edge.

tUnE-yArDs (****) mag een fenomeen genoemd worden en de onorthodoxe schrijfwijze van de groepsnaam is nog maar het begin, want de organisatie van de Botanique moest zowat alle genretermen laten aanrukken in een poging de ongrijpbare muziek van creatief brein Merill Garbus accuraat te beschrijven. Zelf houdt ze het op ‘wild’ en eigenlijk komt dat nog het dichtste in de buurt van wat we zagen in de Orangerie. Knettergekke ritmes werden er vlotjes gemixt met Afrikaanse invloeden, een stevige snuif DIY en een streep gele verf.

Live brengt ze het soort muziek waarvoor we de term fragmentpop moeten uitvinden. Met haar loop-machine bouwt ze percussie en achtergrondzang op in laagjes, die ze met een tikje van haar voet kan in – of uitschakelen. Mét de backing van kleine fragmentjes is het een ware geluidsmuur, een tikje later blijft alleen haar naakte stem over, waarop ze dan opnieuw begint voort te bouwen. Die interactie en afwisseling hielden het interessant en gaven de ‘tape’ (want dat is het eigenlijk) een onmiskenbare meerwaarde.

Maar laag na laag het nummer secuur én live opbouwen houdt ook risico’s in en dat mocht Garbus al meteen ondervinden. Bij de inzet van ‘Hatari’ sprong haar stem over, schoot ze in de lach en mompelde ze dan maar gniffelend ‘bonsoir’: het startschot van een ontspannen optreden. De tweede keer was de goede en een vloedgolf van speelse ritmes overspoelde de zaal met een instant goed gevoel.

Naast haar loop-machine deed ze ook beroep op een funky bas en twee swingende saxofonen. Vier man en acht handen, zelfs met loops is dat te weinig om de opgepoetste sound van het album live over te brengen. Dus kozen ze resoluut voor anders en ruiger. Momenten van ratelende percussie, echo’s en een wirwar van koperblazers (‘Esso’) werden afgewisseld met verleidelijke passages waarbij Garbus alle mogelijkheden van haar stem tentoonspreidde (‘Powa’). Daardoor werd nog maar eens duidelijk dat Merill Garbus eigenlijk een blanke vrouw is met een zwarte stem en dat ze over een grainbeschikt waar Alex Callier lyrisch van zou worden.

De nummers uit de meest recente worp ‘W h o k i l l’ domineerden de set, maar ook ‘Real life flesh’ mocht zijn stout knipogende verleiding tentoonspreiden. Een nieuw en voorlopig nog titelloos nummer nam wat gas terug naar de folky roots. Na een wispelturig en tempowisselend ‘Riotriot’ bleven de saxofonen nog wat chaotisch uitbollen. Hét waarschuwingssignaal: ‘Gangsta’ komt eraan. De blikkendozenpercussie was gedurende het hele nummer live en dat kwam de interactie alleen maar ten goede. ‘What’s a boy to do when he’ll never be a gangsta’, rapte ze agressief over haar zelf ingezongen sirene. Jawel, sirene. Faut le faire.

Percussie en stem vochten om de hoofdrol en brachten zo het beste in mekaar naar boven. Het geheel kreeg daardoor ook experimentele en soms zelf mantrische kantjes, maar de scherpe ukelele zorgde ervoor dat het rockte in plaats van hopeloos afdwaalde. Toch leken we bij momenten wel een exorcisme bij te wonen: dankzij de loop-machine zwermde Garbus’ stem in veelvoud als bezeten bijen doorheen de zaal, terwijl ze met de meest angstwekkende grimassen de demonen uit haar lijf trok.

De muziek die we te horen kregen was even geschakeerd als de veelkleurige parade op het podium. Van de perfecte pop van ‘Bizness’ naar het ritmische paradepaardje ‘My country’: tUnE-yArDs brengt volledig nieuwe combinaties van folk, indie en elektronica op plaat én slaagt erin die op het podium weer in een nieuw jasje te steken.

(c) Foto: Nolan Wells

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s