[0] Een uitdaging

leegbladOh ironie. In een blogpost over schrijven kom ik niet op de gepaste openingszin. Het één is te cliché en het ander te vaag. Hmm. Werkte het begeleidend beeld van witte pagina met flikkerende cursor intimiderend? Of ben ik het schrijven intussen echt verleerd? Wat is dat trouwens voor een vraag voor iemand die telkens solliciteert voor de functie van communicatiemedewerker?!

Eigenlijk is het wél een goede vraag. Op motivatiebrieven, e-mailcorrespondentie en een zeldzame recensie na heb ik de afgelopen tijd bitter weinig geschreven. Ik doe het nochtans heel erg graag – zo verkoop ik mezelf immers ook in bovenvermelde motivatiebrieven. Maar om één of andere reden viel “schrijven om het schrijven” altijd van de rand van het to do-lijstje af.

Tot nu dus. De komende dertig dagen verschijnt er elke dag een nieuw bericht op wat voor mijn blog moet doorgaan. Hopelijk zonder knoerten van taalfouten want er zit aardig wat roest op mijn toetsenbord én op mijn spellingregels. Of was het nu spellingsregels? Phieuw, dat is dus blijkbaar allebei juist!

Zijn er daarnaast nog andere regels die ik in acht ga houden? Ik beloof om mezelf niet te beperken qua genre, onderwerp of lengte. Voor de leutigheid zet ik het minimumaantal woorden op 100. Daar ga ik me op dag 20 ongetwijfeld om vervloeken. De titel – en dus het vermoedelijke onderwerp – valt best in twee woorden samen te vatten. Liefst lidwoord en zelfstandig naamwoord (om het toch een allure van een samenhangende reeks te geven).

En voor de volledigheid zal ik er ook telkens onderaan bijzetten of het om [fictie], [non-fictie] of [autobiografisch] materiaal ging. Kwestie dat potentiële lezers zich niet té lang moeten afvragen of het stuk nu op hen gebaseerd is of niet. Gesteld dat er een verdwaalde lezer hier beland natuurlijk!

Ik kan er niet meer onderuit. Gij zult schrijven ende zinnen schrappen ende herschrijven ende nog eens ende nog eens ende dan ongeveer tevreden op publish klikken.

Dertig dagen lang. Ik ben verdorie zelf benieuwd!

[autobiografisch]

Geef een reactie

