[9] Internetloos

Bloggen zonder internet, daar is nog niemand in geslaagd. Dan heet dat gewoon schrijven in je dagboek. Dus ik belazer de boel en antedateer ik een paar stukken die niet online zijn geraakt tijdens mijn kleine internetpanne. Enkel in dit eerste stuk doorbreek ik de vierde wand en speel ik even open kaart. Dat is bij dezen gebeurd.

Ik spendeer best veel tijd in onze virtuele wereld. Maar dankzij deze bloguitdaging werd ik ook geconfronteerd met de vluchtigheid ervan. Scrollen op Reddit, Twitter of Facebook leverde me voorlopig zelden tot nooit materiaal op voor een interessante post. Of wat ik zag bleef in ieder geval niet lang genoeg hangen om tot op mijn blog te geraken. Ironisch genoeg is net het gebrek aan online inspiratie wél stof voor dit meta-artikeltje.

In een boek dat ik ter voorbereiding van een sollicitatieproef aan het lezen ben, wordt mijn probleem omschreven als information overload.

“Als de hoeveelheid informatie waarmee we moeten werken onze werkingscapaciteit overstijgt, spreken we van ‘information overload’. […] Heel wat informatie is irrelevant en we hebben te weinig tijd om de informatie te verwerken.”

– Vanderheyden en Warmoes in ‘Grootmeester in communicatie’

Het tegengif voor die overdosis is volgens hen de hoeveelheid informatie verkleinen (duh) en je verwerkingscapaciteit vergroten door bewuster met bronnen om te gaan en gerichte zoekstrategieën toe te passen. Ik kan niet zeggen dat het gebrek aan memes van 9GAG de afgelopen dagen een grote leemte in mijn leven heeft geslagen. Dus dat lijkt me al een behoorlijke hoeveelheid gewonnen tijd en aandacht.

Bewuster omgaan met internetkrantenkoppen is een moeilijkere. Ik zie er veel passeren en lijk naar eigen gevoel dus helemaal ‘mee’ maar vaak raak ik niet verder dan de clickbait-kop. Ik krijg dus veel informatie binnen — maar eigenlijk weet ik niets specifieks. Trump lied twelve times this weekend. Wat ben je daar mee?

Het lijkt dus dat ik mezelf hier nog een opdracht heb bijgegeven. Duurzamer surfen en toch nog genoeg sturen op de golven van het net zodat je op interessante plekken belandt maar niet meer richtloos rond zwalpt. Of de surfplank af en toe even op het strand laten liggen.

Geef een reactie

