[10] Een katoenen jubileum

Iets meer dan een jaar geleden leerde ik je kennen. Halsoverkop trok ik bij je in. Ik durfde amper hopen dat het iets zou worden. Ik twijfelde of ik toch niet de foute beslissing had genomen. Maar soms gebeurt het onverwachte en hier zijn we dan, exact een jaar later. Ons eerste jubileum.

Voor zij die zich afvragen of ze een grote gebeurtenis in mijn leven gemist hebben: ik heb het over mijn appartement – een ander soort grote gebeurtenis in mijn leven. Op 30 september 2015 ging ik slapen tussen de kartonnen dozen en de naar nieuw ruikende muren en ’s anderdaags werd ik stijf van de stress wakker. Die ene mijlpaal viel namelijk samen met een andere: mijn allereerste werkdag ooit.

De daaropvolgende maanden werden een onhebbelijke achtbaan van emoties waarvan ik achteraf nog steeds niet zeker ben hoe ik er in hemelsnaam zonder iets meer dan wat kleerscheuren ben afgestapt. Doorheen dat alles kreeg mijn appartement figuurlijk en letterlijk kleur.

De kille muren die in momenten van heimwee en twijfel op mij af leken te komen, vormden na verloop van tijd een warme, zonovergoten ruimte die me elke dag meer welkom heette. Mijn vrienden lachen me nu toe vanop een fotomozaïek in de keuken; mijn LP’s en mijn planten fleuren de woonruimte op.

In december voelde het soms eens even niet vreemd aan. In januari voelde ik me af en toe thuis in eigen huis. En vanaf februari leek ik nooit iets anders te hebben gekend. Dus vandaag op dit jubileum hef ik het virtuele glas op mijn bakstenen partner in crime: op meer dagdromen uit zonnige ramen, op meer taartjes uit de oven en op meer belachelijk dansen op een veel te gladde vloer. Schol!

Geef een reactie

