[14] Een pizza

Ik weet ongeveer hoe een Siciliaanse pizza smaakt omdat een echte Siciliaan er eentje voor mij in mijn eigen keuken heeft klaargemaakt. Wegens tijdsgebrek – het werk en een trein en de regels van de kunst die voorschrijven dat het deeg een dikke twee uur moest rijzen in een warm dekentje – had hij de belangrijkste taak naar mij doorgeschoven: deeg maken. Gewapend met een gedetailleerd stappenplan dat recht van la mamma kwam, kwijtte ik mij van mijn taak. Ik worstelde met een bol deeg van een volle kilogram en negeerde om een volledig onduidelijke reden de instructie “twee eetlepels zout” om maar op goed geluk met het zoutvaatje te schudden.

Zoals dat meestal gaat, was de eerste uitvoering van een nieuw recept niet meteen de beste. We hadden goed gegeten, maar persoonlijk vond ik dat het beter kon.

Een pizzaplaat met gaatjes en veel smakelijke oefening later haalde ik een perfecte pizza met krakende bodem uit de oven.

Voor één pizza met dunne bodem
Excuses op voorhand voor de onconventionele maten

125 g pizzabloem (type 00)
Ongeveer 7 g gist
Een half theelepeltje witte suiker
Een theelepel olijfolie
Een theelepel melk
65 ml lauw water (geen kraantjeswater)
Een theelepel zout

Tomatenpuree (niet geconcentreerd)
Mozzarella
Beleg naar keuze

  1. Doe de bloem, de gist, de suiker, de olijfolie en de melk in een mengkom. Voeg kleine beetjes water toe terwijl je alles goed omroert met een lepel. Wanneer er zich brokstukken beginnen te vormen, plet je die met de achterkant van de lepel.
  2. Keer de inhoud van de mengkom om op een schoon bebloemd werkvlak. Doe wat bloem op je handen en begin te kneden. Kneed de losse korrels deeg in je klompje deeg en voeg heel geleidelijk water toe. Het zou nu één geheel moeten vormen. Kneed goed vanuit je polsen en dep af en toe je vingers in het resterende water moest het deeg barstjes vertonen.
  3. Wanneer het deeg mooi egaal is (“smooth like a baby’s bottom”, zo lazen de Sicialiaanse instructies), voeg je het zout toe. Schud het uit op het deeg zelf en op het werkvlak en kneed het deeg verder. Zorg dat je alle zoutkorreltjes opveegt met je deegbol.
  4. Leg de deegbol terug in de mengkom, bedek het met een handdoek en zet het ergens warm en uit de tocht (bij voorkeur wikkel je er ook nog een dekentje rond).
  5. Even rust! Het deeg moet een tweetal uur rijzen maar bij grote honger volstaat een uurtje ook wel. Begin een tiental minuten voor tijd met de groenten en verwarm de over voor. Ik gebruik witte champignons (in partjes), paprika (in blokjes) en courgette (in blokjes).
  6. Leg de groenten op een ovenschaal of bakpapier, besprenkel met olijfolie en laat een tiental minuten grillen in de oven (ovenfunctie op 200°C + grillfunctie) en laat het daarna afkoelen waar het je niet in de weg staat.
  7. Bebloem je werkvlak, je handen en de deegrol. Kneed het deeg even met je handen en bewerk het daarna tot een egale, platte cirkel (bij benadering). Peuter het deeg regelmatig los van werkvlak en draai het om. Je kan eens proberen om ermee te zwieren zoals de echte, maar ik geef toch voorkeur aan de deegrol. Het deeg is zeer elastisch, dus als het bij het omdraaien plots inkrimpt kan je het gerust zachtjes terug in zijn juiste vorm trekken.
  8. Peuter het een laatste keer los en leg het op de pizzaplaat. Bedek het volledige oppervlak met tomatensaus en zet het een tiental minuutjes op 200°C in de oven. Snij intussen de mozzarella in blokjes of ontpit olijven. Beenham, parmaham, geraspte kaas, ananas (shame on me), artisjok of tomatenplakjes zijn ook zeer smakelijke toppings.
  9. Beleg de pizza in deze volgorde: groenten – vlees – mozzarella – geraspte kaas. Zet ‘m nog even terug in de oven totdat de kaas je voldoende smeuïg lijkt.

Smakelijk!

 

Geef een reactie

