[15] E-mailetiquette

Af en toe krijg ik een mailtje terug van een HR-medewerker die een tipje van de sollicitatiesluier oplicht. Zij (want het is meestal een zij) beschrijft de procedure en dropt en passant ook een indrukwekkend getal in mijn mailbox. 60, 80, 120… kandidaten voor deze functie. Ik val op mijn beurt van mijn stoel, niet alleen van de omvang van de groep sollicitanten maar ook van haar bedachtzaamheid om aan elk van hen een individueel mailtje te richten. De afwijzing krijgt zo een pluche randje.

Ik vraag me vaak af wie die 60, 80, 120… andere kandidaten wel niet zijn. Hebben ze meer ervaring dan ik? Staken ze ook zoveel tijd in hun motivatiebrief? Woont er hier misschien eentje bij mij in de straat? Kunnen we niet samen een communicatiebureau oprichten? Eentje ken ik nu intussen — maar zij weet het niet. Een mailtje van haar stond zonder het zelf wist te pronken op de Facebookpagina van mijn stagementor bij Charlie. Het was een betreurenswaardige sollicitatiemail — met blijkbaar ongeveer alle digital entrepreneurs in de Vlaamse media als bcc.

Ze had digital storytelling gestudeerd en dan zou ze toch moeten weten dat wat je zegt maar half zo belangrijk is als hoe je het zegt. Zelfs een überinteressant cv in bijlage gaat niet aangeklikt worden wanneer je een onpersoonlijk mailtje stuurt met ‘Beste, zie cv en motivatiebrief in bijlage. Mvg’. Tijdsbesparend is het anders wel – vooral voor de HR-kant die (als ik de reacties op Jozefiens profiel las) niet meteen de moeite gaan doen om terug te sturen.

Ergens snap ik haar frustratie wel. Ik heb net anderhalf uur een originele motivatiebrief liggen polijsten die netjes laat zien hoe mijn ervaring perfect van pas zou komen bij de vacature. Dat mailtje wat je stuurt is zo belangrijk… en je krijgt niet eens de helft van de tijd antwoord op.

Deze week kreeg ik voor de verandering wel eens een antwoord dat ik absoluut niet had verwacht. Hoewel ik nauwgezet controleer of alle bijlagen ook écht zijn toegevoegd, was het nu toch eens een keertje misgegaan. Ik steek het op de wifi van de koffiebar. Maar ik had het niet door en was dus me van geen kwaad bewust toen ik vol hoop klikte op een antwoord van de werkgever – een antwoord begot!

Beste Elisabeth

Je liegt. Ik vind géén cv in bijlage.

Mvg

Say what? Zo’n agressieve communicatie moest ik wel even van antwoord dienen.Als repliek had ik een definitie van het werkwoord liegen doorgestuurd (met CV in bijlage). Maar iets zegt me dat ik op die sollicitatie waarschijnlijk niet meer moet rekenen…

Geef een reactie

