[16] Opgeborgen

Heb je nood aan ontspanning maar is een cursus yoga niets voor jou? Stap dan eens binnen in een winkel van Dille & Kamille: een universum vol pasteltinten, authentiek uitziende kookspullen en zachte klassieke pianomuziek waar je haasten of je gestresseerd voelen amper fysiek mogelijk is. Ongeveer al mijn vrienden die me in Antwerpen komen bezoeken, worden meegesleept naar hun winkel in de Vleminckstraat. Tot nu toe kwamen ze allemaal buiten met hetzelfde gevoel dat ik ook had na mijn eerste bezoek: deze winkel wil ik leegkopen.

Nu ik een eigen appartement heb en de baan dus vrij ligt om de halve winkel naar de Begijnenvest te importeren… moet ik vaststellen dat dat nog niet gebeurd is. Tussen droom en daad, weet u wel. Opeens leek het zo zonde om geld uit te geven aan bakgerei dat ik maar één of twee keer zou gebruiken of aan allemaal verschillende kanntjes en kopjes alleen maar omdat ze er zo mooi uitzagen. Ik sloot met mezelf een pact: enkel nuttige dingen kopen en zo kom je er uiteindelijk ook wel.

Ik heb die schattige voorraadpotjes heel lang op het rek moeten laten staan omdat ik simpelweg niet kon bedenken waar ik ze – buiten voor de sier – voor zou kunnen gebruiken. Totdat de onhandig stijve plastic van een hersluitbaar zakje zwarte peper het gemalen peperstof recht mijn neus in deed schieten terwijl ik het open probeerde te prutsen. Bijna bloedneus maar ook onmiddellijk dé perfecte reden om me nog eens naar de winkel te reppen.

Glazen inmaakpotten zijn het kloppend, rustieke hart van Dille & Kamille. Geen gepruts meer met plastic zakjes of elastiekjes om alles vers en knapperig te houden: gooi het in een bokaal en be done with it! Als je inkopen doet in een verpakkingsvrije winkel ban je het afval zelfs helemaal! Check! Maar bovenal – en daar doe ik het eigenlijk nog het meeste voor – zo’n rijtje in of op de kast geeft echt de indruk dat je je leven op orde hebt.

Geef een reactie

